tisdag 13 oktober 2015

Workshop: Textil med tovning

Idag har vi haft textil-workshop med Catrine Berg som introducerade tekniken att tova ull. Dagen började med en gruppuppgift och slutade i ett individuellt arbete. Att tova ull innebär att medvetet krympa fibrerna i ullen till en viss form. Det behövs vätska, ett basiskt medel (ex; såpa) och friktion. 

Vårt grupparbete handlade om att vi tillsammans skulle tova en filt efter våra erfarenheter på konstmuseet på komedianten. Våra tankar skulle alltså speglas i vårt färdiga arbete. En sak som är säker när det gäller att tova, är att det krävs tålamod och engagemang. 
I gruppuppgiften krävdes det att vi i gruppen skulle samarbeta för hur vi ville att filten skulle se ut och lösa eventuella problem som uppkom under vägen. Hur var det nu vi skulle göra? Kan någon fylla i hålen med mer ull? Hur skulle vi göra efter att vi hällt på vatten?

Det här arbetet är en estetisk lärprocess som främjar ett diskuterande och kreativt arbetssätt. I arbete med en barngrupp är det viktigt att utgå ifrån ett implicit arbete, att benämna allt som görs för att medvetandegöra barnen på fler och kanske lite annorlunda begrepp. Utan att riktigt reflektera över det i stunden använde vi många matematiska begrepp som exempelvis; lång, kort, många, fler, mindre, färre, stor, liten, cirkel, rund osv. 

Att arbeta med tovning innebär att gå in i en process och börja från början. Barn behöver vara med under processen för att få reda på att ull blir till ett tyg. Jag tror det blir mer konkret för barnen om de får vara med att tillsammans skapa ett material.  
Under arbetets gång med ullen blev sinnesupplevelserna ett fokus för lärandet. Materialet betedde sig på olika sätt beroende på hur mycket vatten och såpa som användes. Materialet såg annorlunda ut från början till slut och det luktade till och med annorlunda.Vi upptäckte även att om ett sinne tas bort genom att exempelvis blunda, så förstärks de andra. Vi kunde därför lättare känna vart på tyget som de behövdes mer ull för att det skulle bli ett jämt lager. 

Vår individuella uppgift handlade om att vi skulle få göra en tredimensionell figur. Här kunde vi använda samma teknik som innan, att arbeta med vatten, såpa och friktion, men vi fick också använda oss utav en så kallad tovnål. En kanylliknande nål som med hullingar torrtovar ullen till en hård yta. Denna nålen rekommenderar varken Catrine eller jag själv att använda i förskolan för det finns väldigt stor risk att nålen fastnar i ett barns finger och då blir det inte roligt att ta loss den. 

Det jag lärde mig idag var att det är viktigt att göra "misstag" för då lär man sig. Med det sagt är det viktigt att ha en tillåtande miljö där det inte finns något rätt eller fel. 
Catrine (1) förklarade att ull inte är dyrt, utan är ett material som alla förskolor borde använda sig utav. Detta blev jag positivt överraskad av då ull för mig känns som en "lyx vara". Ull är ett naturligt material som kan vara ett genomgående tema i barngruppen. Varför inte besöka en fårfarm och se vart ifrån ullen kommer? 


Referenser:
Catrine Berg. Textil 2. Högskolan i Borås - Campus Varberg, 2015-10-13.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar