När jag själv tänker mig ett didaktiskt material, då tänker jag att materialet ska kunna svara på de didaktiska frågorna. Detta innebär kort och gott att ett didaktiskt material i princip kan vara vad som hest, bara någon klok människa har kommit på ett syfte så att frågorna kan besvaras.
(Ni kan läsa kriterierna för det didaktiska materialet här).

Det som jag riktar fokus till i de didaktiska frågorna kanske inte en annan pedagog hade gjort, eftersom vi tänker olika.
(...Och tur är väl det!)
Så återigen blir jag påmind över min egen yrkesroll som pedagog.
Vem är jag?
Vad har jag för barnsyn?
Vad har jag för kunskapssyn?
Hur vill jag att mitt material ska utformas?

Däremot har jag en vag uppfattning om hur jag är som person och kanske är det en bit på väg i rätt riktning.
Men hur gör jag detta då? Hur anpassar jag mitt material utifrån den personen jag vill vara och samtidigt anpassa materialet efter vem jag är?
Drivhusets representant Sofia Lidenhed (2) förklarade att en individ alltid ska utgå från de kompetenser man redan besitter och bygga utifrån dem.
Vi gjorde varsin möjlighetskarta och jag kom fram till följande punkter utifrån mina förutsättningar:
*Jag ska utnyttja min tidigare erfarenhet av att göra serier och barnbok.
*Och jag ska utnyttja naturen för att samla in material.
Jag ska fortsätta att fundera vidare kring mitt didaktiska material, men nu utifrån ovanstående punkter. Kanske kan det hjälpa mig att finna inspiration och idéer för att kreativt kunna skapa mitt didaktiska material.
Referenser:
(1) Marie Lundgren. Didaktiska aspekter på olika material. Högskolan i Borås - Campus Varberg, 2015-09-04.
(2) Sofia Lidenhed. Idégenerering didaktiskt material. Högskolan i Borås - Campus Varberg, 2015-09-22.
tack för inspirationen // Erika
SvaraRadera