torsdag 24 september 2015

Didaktiskt material: Inspiration

I tisdags hade vi en föreläsning som hölls av Drivhuset och handlade om det didaktiska material som vi ska skapa inför vår VFU period (verksamhetsförlagda utbildning). Drivhuset är ett företag som hjälper entreprenörer och egenföretagare att förverkliga sina idéer. Mer information om drivhuset kan ni hitta här. Föreläsningen fokuserade främst på att reflektera kring sig själv och hitta inspiration och möjligheter utifrån de förutsättningar som man själv har. 

När jag själv tänker mig ett didaktiskt material, då tänker jag att materialet ska kunna svara på de didaktiska frågornaDetta innebär kort och gott att ett didaktiskt material i princip kan vara vad som hest, bara någon klok människa har kommit på ett syfte så att frågorna kan besvaras.
(Ni kan läsa kriterierna för det didaktiska materialet här). 

Marie Lundgren (1) berättade under sin föreläsning, i början av september att pedagogers barnsyn och kunskapssyn har stor inverkan på hur materialet utformas. Marie Lundgren menar på att olika pedagogiska tänk påverkar materialets didaktiska aspekter.

Det som jag riktar fokus till i de didaktiska frågorna kanske inte en annan pedagog hade gjort, eftersom vi tänker olika.
(...Och tur är väl det!)


Så återigen blir jag påmind över min egen yrkesroll som pedagog. 
Vem är jag? 
Vad har jag för barnsyn?
Vad har jag för kunskapssyn?
Hur vill jag att mitt material ska utformas?

Enkla frågor förväntas enkla svar, men tyvärr är det inte så enkelt för mig att svara på dessa. Ni förstår jag kan bara ha en uppfattning om vem jag vill vara och vad jag vill ha för barnsyn och kunskapssyn. Jag kan inte sätta fingret på hur jag är som pedagog eftersom jag aldrig jobbat som det tidigare. Jag tror att min yrkesroll är någonting som kommer växer fram under tiden jag är yrkesverksam.
Däremot har jag en vag uppfattning om hur jag är som person och kanske är det en bit på väg i rätt riktning. 

Men hur gör jag detta då? Hur anpassar jag mitt material utifrån den personen jag vill vara och samtidigt anpassa materialet efter vem jag är?

Drivhusets representant Sofia Lidenhed (2) förklarade att en individ alltid ska utgå från de kompetenser man redan besitter och bygga utifrån dem. 

Vi gjorde varsin möjlighetskarta och jag kom fram till följande punkter utifrån mina förutsättningar:







*Jag ska utnyttja min glädje till konst och skapande.

*Jag ska utnyttja min tidigare erfarenhet av att göra serier och barnbok.
*Och jag ska utnyttja naturen för att samla in material. 

Jag ska fortsätta att fundera vidare kring mitt didaktiska material, men nu utifrån ovanstående punkter. Kanske kan det hjälpa mig att finna inspiration och idéer för att kreativt kunna skapa mitt didaktiska material. 


Referenser:
(1) Marie Lundgren. Didaktiska aspekter på olika material. Högskolan i Borås - Campus Varberg, 2015-09-04.
(2) Sofia Lidenhed. Idégenerering didaktiskt material. Högskolan i Borås - Campus Varberg, 2015-09-22.

1 kommentar: