Det har hänt väldigt ofta under min utbildning som jag har fått en "aha-upplevelse" och jag måste säga att det är en väldigt skönt känsla. Det blir som en påminnelse om att jag själv har mycket kvar att lära och att det alltid finns olika sätt att se på saker och ting.
Idag var en sådan dag som man inser hur brett musikämnet faktiskt är!
Att lära inom musik innebär inte bara att kunna spela på ett instrument eller att kunna sjunga låtar.
Musik är så mycket mer och idag fick vi inspiration till hur man kan använda musik i förskolan och förskoleklassen på många olika sätt.
Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö98 rev. 2010, s. 10) så ska förskolan utveckla barns skapande förmåga och barns förmåga att kunna uttrycka sig ur flera uttrycksformer så som exempelvis musik. Även i Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet (Lgr11 2011, ss. 100-101) påvisas en rad punkter kring elevernas måluppfyllelse inom ämnet.
Idag fick vi en fördjupning inom musikens grunder, så som puls, takt och rytm och hur man praktiskt kan arbeta med dem i förskolan och i förskoleklass. Vi fick även testa en del instrument som pedagoger kan använda som hjälpmedel för att öva på just puls, takt och rytm. Dessa tonlådor är ett exempel på ett sådant instrument.
Bilden ovan visar ett tydligt exempel på medierat lärande, där både musik och matematik, två medier sammankopplade, kan bilda ett meningsfullt lärande för barnen i förskolan och i förskoleklassen.
Vi talade en hel del om att musikämnet kan vara lite prestationsfyllt. Det är inte alltid ett barn vill delta i aktiviteter där självkänslan kan skadas, exempelvis om man är blyg. Vi fick därför lite inspiration till hur man kan använda olika verktyg som kan minska nervositet i skapandet med musik.
Ett annat exempel som vi fick använda oss av för att lättare och på ett mer kreativt sätt använda sig av musik i förskolan var genom ett enkelt blått lakan.
Bara genom att ha med ett lakan och små leksaksfigurer kan sångstunden genast bli roligare och mer kreativ. Kanske kan man använda lakanet till att sedan bygga en koja? och sjunga "mullemeck sången" eller leka leken pomperipossa?
Endast fantasin sätter gränser för lärandet.
Referenser:
- Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar