
Vi fick träffa en konstpedagog och en förskolepedagog som började dagen med en "föreläsning" om hur en pedagog kan arbeta med konst som utgångspunkt för barns lärande. Förskolepedagogen hette Kristina och var både ateljérista och pedagogista och hade en mängd erfarenhet kring att arbeta i nära relation till en konsthall. Hon berättade en hel del om sina erfarenheter och förklarade olika tillvägagångssätt för att få in konsten i barns lärande.
Hon berättade bland annat att en pedagog redan i förväg kan besöka en konsthall för att kolla om utställningen har någonting som kan fånga barns intresse enligt pedagogernas barnperspektiv.
![]() |
Anteckningar från dagen. |
Frågan är då; Är det bra för barn att möta konst utan tidigare erfarenheter knutet till utställningen eller ska man ha arbetat med utställningen innan man väljer att möta den?
Om barnen inte har en aning om vad utställningen handlar om kan det skapa en form av spänning och kanske kan utställningens olika verk vara inspirationskällor till fortsatt arbete på förskolan. Att ha erfarenheter kring det som finns på utställningen kan också vara viktigt för barnen att få ta del av eftersom det då kan ge möjligheter till att uppleva fenomenet ut fler perspektiv och synvinklar. Jag tror därför att ingenting är varken bättre eller sämre, utan jag tror det är viktigt för barnen att få uppleva båda.
Kristina pratade mycket om att det inte finns något rätt och fel när det gäller konst, utan det är den egna erfarenheten som är det viktigaste i undersökandet av konst. Vad känner jag? Hur berör konsten mig? Vad fångar mitt intresse? Vad får konsten mig att tänka på?
Barns tankar kring konst är viktig för konst låter barn att tänka utanför lådan. Om det inte finns något som är rätt eller fel, så finns det inte heller några begränsningar utan bara en massa möjligheter.
Hon rekommenderade därför att alltid ha en reflektionsstund efter varje besök där barnen får svara på frågor kring vad de tyckte om besöket och vad som var bra, dåligt, intressant och tråkigt.
Jag tycker det är viktigt att få in barns tankar i besöket och hur de upplevde vistelsen för att vi pedagoger kan göra nästa besök ännu bättre.
I slutet på dagen fick vi ta del av konsthallens egen konstverkstad och fick i uppgift att använda gamla slitna böcker från biblioteket (återbrukat material) som hjälpmedel för att uttrycka våra tankar kring två sidor av någonting. Jag valde att utgå ifrån konsthalls utställning och skapade en bild som förmedlade en god och en ond sida av hur världen för en tiggare kan se ut. Denna typ av uppgift är ett tydligt exempel på hur barn kan få bearbeta sina erfarenheter och ge uttryck för det som fastnade i barnens tankar.
Så vad fick mig att inspireras idag?
För varje tillfälle jag besöker en konsthall eller ett museum, blir jag mer och mer säkrare i min yrkesroll för att en dag kunna bemöta dessa tillsammans med en barngrupp. Jag tror det är viktigt som pedagog att våga ta hjälp av de resurser som finns på konsthallar och museum för att underlätta besöket och lägga fokus på lärande istället för på oroligheter som kan uppkomma.
Vad tyckte jag om dagens studiebesök?
Det här var det femte och sista besöket på en konsthall eller museum och jag tycker ändå att Komedianten är en av de "bättre" konsthallarna jag har besökt under denna kursen. Konsthallen hade stora ytor att röra sig på, vilket i sin tur kan minska risken för att bli orolig att barnen ska välta ned någonting. Jag uppskattar de museum och konsthallar som har en reflektionsyta i form av en studio eller verkstad som man kan utnyttja för då kan man ostört bearbeta utsällningen tillsammans med barnen direkt på plats. Jag ser också att ett vänligt och villigt mottagande av en musei- eller konstpedagog stärker de museum och konsthallar som vi har besökt under kursen. Ibland kan jag få känslan av att jag inte får vara på dessa platser, för jag är inte tillräckligt "fin" för det. Genom ett glatt bemötande av personalen känner man sig välkommen och villig till att arbeta och utforska utställningen med barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar